Vilodag!

Idag blev det vilodag. Har tränat hårt i 3 dagar i följd, och har en del planerat i veckan. På torsdag ska jag delta i Blodomloppet i Linköping...det blir spännande!
Jag ska göra mitt yttersta för att ta mig runt så fort som möjligt!!! Har dock inte löptränat på ett bra tag då en sena i foten började krångla. Sista tiden har det blivit mycket "pass-träning" på Friskis & Svettis, bland annat Jympa/Medel, Station/Medel och Yoga.
Ikväll har det blivit väldigt lugnt för både mig och sambon...vilket är mycket skönt det också!
Hur ofta tränar ni?
Hur mycket vila har ni mellan träningspassen?

Bilder: Skillnad på 15 kg

I april 2010 vägde jag 96 kg. Jag tog tag i vikten ordentligt och gick ner 12 kg till sommaren.


 

I februari 2011 vägde jag 92 kg, jag hade lyckats gå upp nästan allt jag gått ner. Jag skyller på det jag kallar "sambokilon" :) Ne, inga ursäkter finns - det var bara fakta. Jag hade gått upp igen!

Augusti 2011 började jag gå ner i vikt ordentligt. Jag ökade på med träningen och åt bättre, här väger jag ca 87 kg:

Idag väger jag ca 81 kg, och hoppas att det ska fortsätta gå neråt:

Viktstatus vecka 21

Vikt idag: 80,8 kg (-0,3)
Minus totlat: 15,2 kg
Kommentar:
Jag är lite besviken, trodde och hoppades att det skulle bli en viktnedgång på åtminstone 0,5 kg. MEN jag är oerhört glad över att vara under 81 kg! Nästa vecka siktar jag på att komma under 80 kg!!!! Nu närmar jag mig ett sådant där "magiskt tal" när det gäller min viktminskning, ett nytt "tiotal"...det vore underbart!
Jag har också nu gått ner ÖVER 15 kg! Jisses...det är bra!

Härliga dagar!

Dagarna bara försvinner!
Underbart väder, långa promenader och mysiga stunder!
Om fem veckor sitter jag och älsklingen på flyget till USA!
DET är helt galet! Blir nervös bara jag tänker på det, är trots allt lite flygrädd.
MEn jag ska nog klara det också!
Idag jobbar jag hemma. Planerar att sitta till lunch och sedan ge mig ut och njuta av soliga vädret!
Jag ÄLSKAR sommar!

Viktstatus vecka 20

Vikt idag: 81,1 kg (-0,8)
Minus totalt: 14,9 kg
Kommentar:
Förhoppningen var att komma under 81 kg till idag...men en viktminskning på 0,8 kg på 6 dagar är bra och jag är nöjd!
Nu är det 9 dagar till nästa vägning, då borde jag ju ha kommit under 81 kg...:)

Maxad motivation

Motivationen är på topp, och jag njuter!
Nu har det varit tuff träning i två dagar, imorgon blir det vila!
Gött!

Lång och härlig promenad i solen

Har precis kommit in från en lång och härlig promenad genom Tinnerö Eklandskap i Linköping. Ibland får jag för mig att bara ge mig av och gå en runda jag aldrig gått på tidigare. Idag upptäckte jag många fina platser och vägar. Enligt maps.google.se så blev rundan på 11,1 km och tiden för detta 1h 40min.
Trött i benen och nöjd med min prestation!
Att gå är något jag är duktig på!

Mat som belöning

Många menar att mat inte ska fungera som belöning när man är överviktig och försöker gå ner i vikt.... Jag älskar mat, och jag ser hellre fram emot att få äta ett "fuskmål" någon gång...
Idag har varit en jättestressig dag; har bilat flera mil för jobb(5 mil t/r) och sedan anställningsintervju(4mil t/r). Så väl hemma var jag jättehungrig. Jag tog på mig träningskläder och snörade på mig skorna och gick en rask promenad på 35 minuter, efter det blev det en dusch och en kebab med bröd. Jag åt den, jag njöt och jag blev nöjd!
Hur tänker ni?
Ska man "unna sig" mat?

Viktstatus vecka 19

Vikt idag: 81,9 kg (-2,4 kg)
Minus totalt: 14,1 kg
Kommentar:
Jag är nöjd...sedan 1 maj har jag gått ner 2,4 kg. Visserligen var det nog en del vätska samlad vid vägningen 1 maj (röda veckan), men jag är dundernöjd ändå. Något av de 2,4 kg är väl kanske lite fläsk:)

Hälsoplan

Nu har det snart gått en vecka på maj månad och jag tycker att det har gått väldigt bra (förutom en förkylning för tillfället).
Sambon (och tillika livskamrat) och jag har gjort en upp en ordentligt planering för hur vår kost- och motionsplan ska se ut. Det handlar inte om att gå på en diet, utan snarare att göra en "livsomställning".

"Planen" ser ut som följer:
  1. Räkna kalorier Vi räknar kilokalorier nu i början, för att lära oss hur en portion ska "se ut". Just nu ska jag äta 2100 kcal för att stå "stilla" vad gäller vikten. Jag försöker minska med 500 kcal/dag (=0,5kg/vecka), och hamnar då på 1600 kcal/dag för viktminskning.
  2. Ät många men små mål 
    Jag ska äta 5 mål mat/dag, sambon 6 mål/dag. Målen ska ätas med 2,5-4h/mellanrum. Alla mål ska innehålla både protein och kolhydrater. I början av dagen bör kcal-innehållet/måltid vara större. Jag försöker att ha fördelningen 400/300/300/300/300 kcal.
  3. Tänk på vad dina kalorier innehåller 
    Efter lite beräkningar så försöker vi hålla oss till en viss fördelning av energiprocent mellan protein, kolhydrater och fett. På en dag ska fördelnignen vara 40% protein, 40% kolhydrater och 20% fett. Visserligen handlar viktnedgång om kcal in och ut, men för att få i sig viktiga näringsämnen så bör kosten vara balanserad. Vi kör enligt denna metod (40/40/20), men detta kan man göra på olika sätt. Vi tar hjälp av Matkalkyl.se.
  4. Drick vatten! 6-8 glas/dag (~1,5l/dag).
  5. Motionera! Alla vet att motion/träning är bra. VI har bestämt oss för 30 min vardagsmotion/dag är minimum. Även 2-3 pass på gymmet/gruppträning ska vi även försöka hålla.
  6. Testa dig fram och våga variera Vi testar oss fram! Nu ger vi detta en chans, fungerar det så är det toppen! Fungerar det inte, så får vi fundera på varför. Det kan handla om att ändra fördelningen av protein/kolhydrater/fett, variera träningsformerna, intensiteten i träningen etc...
  7. Tillåt dig fuskmål, max 1/vecka För oss är mat en stor del av "livet"...därför tillåts något fuskmål då och då. Senaste veckan har det inte blivit något fuskmål...men möjligheten till det ska finnas. Man kanske dock bör fundera en extra gång på om man tycker att det är värt de där extra kalorierna just då.
  8. Väg & mät 
    Väg och mät dig själv varje vecka, samma tidpunkt. Vi tar även bilder...tänk vilket fint bildspel man kan spela upp sedan!

Detta har vi tänkt att testa fram till midsommar då en resa står för dörren!
Någon som vill hänga på med detta tänk?

Motiverad sambo!

Min sambo har kommit igång med motivationen så det bara sjunger om det... Vilket är oerhört roligt! Nu känns det att vi gör denna omställning till sunda vanor tillsammans!
Vi planerar måltider, äter mat, räknar kalorier, äter lite till, motionerar osv... Det känns riktigt bra!
Med en motivrad sambo så blir jag väldigt motiverad också!
Kärlek! <3

Jympa/medel 60 minuter

Idag blev ett "Jympa/medel"-pass på Friskis & Svettis.
60 minuter totalt, varav ca 40 minuter var effektiv träning.
Det var riktigt roligt, och det kommer att bli fler gånger!!!
Svettig och andfådd blev jag.
"Medel"- var lagom för mig, jag orkade igenom hela passet men kan fortfarande förbättra vissa övningar.

Jag tycker om gruppträningspass. Det är min grej!
Nu är det bara att köra på!

Maj: 31 dagar - 31 möjligheter

Då var det maj månad, och jag har bestämt mig för att skriva ner några mål för denna månad!

Kost:
  • Mindre kolhydrater
  • Regelbundna måltider
Motion:
  • Prova Jympa och Indoor Walking på Friskis & Svettis
  • 30 minuters vardagsmotion (minst) varje dag (promenad/cykel etc)
  • 2 pass/vecka på F&S (gratisträning till 20 maj)
Mått 1 maj:
  • Midja: 79 cm
  • Höfter: 111 cm
  • Överarm: 32 cm
  • Lår: 61 cm
Vikt 1 maj: 84,3 kg

Viktmål maj: 81 kg
Belöning: ?????

Följande datum är lite "viktigare":
3-4 maj: Åker till Stockholm med några elever för att delta i en skoltävling
31 maj: Planerar att springa Blodomloppet i Linköping
RSS 2.0