Löpning

Idag har varit en jobbig dag...jag har fått anstränga mig för att hålla humöret uppe, vilket inte heller är likt mig. Menmen... på eftermiddagen bytte jag om till träningskläder och snörade på mig löparskorna och gav mig av för att möta upp älsklingen efter jobbet.
Jag avverkade 6,5 km på ca 42 min.
LÖPNING!
Det är jag nöjd över!
Jag klarar springa mycket längre än jag tror, och fortare också. Det enda som hindrar mig just nu är att jag inte har benstyrkan nog att springa mycket längre sträckor.
Mitt lilla delmål är dock att klara 5 km på under 30 min, vilket ger en snitthastighet på 6 min/km.
Det siktar jag på i vår!!!

Vägning vecka 13

Veckans vikt: 82,8 kg
BMI: 28,7

Startvikt: 96 kg
Start BMI: 33,2

Minus totalt: 13,2 kg
Kvar till mål: 17,8 kg

Kommentar:
Mja....det där kändes väl sådär. Visserligen har det blivit en del gott i helgen, men har trots allt varit duktig i veckan med både mat och motion. Har dock varit dunderkonstig i magen, hela helgen har den varit helt uppblåst och gasig...det händer liksom aldrig mig. Jättekonstigt! Ont gör det också. Idag har det varit något bättre...men frågan är om detta gör att jag vägde mer än vad jag hade väntat mig...jaja, ny vecka - nya tag!

Tävlingar på jobbet + blodomloppet i Linköping

På jobbet finns ett "hälsoteam" som drar igång lite tävlingar och aktiviteter då och då. Det är vad de har sagt iaf, jag är ju rätt ny på stället :) 
I alla fall så har de nu startat två tävlingar. En stegmätartävling och en aktivitetstävling.
Stegmätartävlingen är helt enkelt en stegmätartävling. Aktivitetstävlingen innebär att man i en burk får lägga 1 lapp för varje motionspass på 30 min, två lappar om motionspasset varit "krävande" (regler finns givetvis).

Jag tycker att det är jättespännande! Detta kan ju verkligen bli en sporre till att motionera! Inte nog med detta, utan vi ska försöka få ihop lag till att springa blodomloppet i Linköping den 31 maj! Jag har aldrig sprungit något motionslopp, så det ska jag verkligen anmäla mig till! Det om något blir en sporre till att faktiskt ge mig ut på löprundorna!

Bra start på veckan

Den här veckan vill jag ändå säga att den har startat bra.
Jag har lyckats få in promenad/jogging på måndag förmiddag och gav mig även ut på en löprunda på 40 min på eftermiddagen idag. Detta utöver min promenad från bussen hem (30 min). Promenaden hem var perfekt, det blev en jättebra uppvärmning så jag kunde börja springa direkt hemifrån.

Om man få vara imponerad och stolt över sig själv, så är jag det.
Idag sprang jag strax över 6 km på 40 min. Med tanke på att jag inte löptränat något särskilt på väldigt lång tid så är jag mycket nöjd med den tiden!
Känner mig laddad inför att komma igång ordentligt med löpträning och promenader igen! 
Kosten har gått någorlunda. Det har blivit en del kolhydrater, men å andra sidan så har jag inte ätit "mer än vad jag behöver".
Alltid ett steg i rätt riktining!

Vägning vecka 12

Veckans vikt: 82,8 kg (-2,1 kg)
BMI: 28,7

Startvkt: 96 kg
Start BMI: 33,2

Minus totalt: 13,2 kg
Kvar till mål: 17,8 kg

Kommentar:
Mycket nöjd med veckans resultat! Att bara äta det jag "behöver" och att minska kolhydratintaget har gett resultat! Jag vet att kroppen kan reagera som så att det blir en rätt rejäl viktminskning första veckan efter en omställning i både kost och motion, men givetvis ska jag fortsätta på samma spår ändå! Snart är jag halvvägs i mål!
Nu är det en ny vecka och jag längtar redan till nästa vägning!

Lördag

Idag har varit en skön lördag med mycket vila, slappande och god mat.
Kvällsmat blev stekt kycklingfile med sallad och fetaostkräm. Så lätt att göra och så gott!

Imorgon blir det nog en tripp till grannstaden Norrköping för god lunch och shopping.

Hoppas alla haft en bra helg hittills!

Min kost, min träning och mitt tänk

Jag har så många gånger försökt mig på olika typer av dieter för snabb viktminskning. Den "snabba" viktminskningen har resulterat i ytterligare kilon på kroppen under flera år, vilket inte alls var meningen. Det var egentligen först i höstas (2011) som jag verkligen tillät mig att äta allt i "lagom" mängd. Att inte utesluta något i kosten, det resulterade i att jag gick ner en del i vikt, vilket jag kunnat hålla någorlunda bra sedan dess. Förr har jag på ett mirakulöst sätt gått upp MASSOR på bara några månader, nu har jag "bara" gått upp 3 kg sedan början av december. Det är JAG stolt över.

Men nu vill jag fortsätta min vitknedgång igen... hur?!
Kosten
Jag tillåter mig äta allt men försöker fundera på om jag verkligen behöver det där som jag är sugen på. Jag försöker hålla nere på intaget av kolhydrater och frukt (vilket består av mycker fruktsocker) och äter mer proteiner och fett. Det blir väl egentligen någon variant av (LC) låg-kolhydrat-kost. Dock så innebär det inte att jag inte äter kolhydrater. Det finns dagar då jag äter mer kolhydrater än annars...
Motionen
Jag lever med en sjukdom (EDS) som innebär att jag dagligen har värk i kroppen. Jag får inte lyfta vikter och "fresta" på lederna i ytterläge. Därför försöker jag ta saker och ting i mitt tempo. Att promenera och löpträna fungerar ganska bra. Nu har jag fått väldigt ont i kroppen sista tiden, men hoppas att jag snart har lyckats träna upp lite muskler och bli starkare igen. För det hjälper, det vet jag.
Promenader och jogging/löpträning är det jag gör. Det jag tycker om att göra... bättre än inget!
Målet är att kunna njuta av denna motionsform ca 3 dgr/vecka.

Tänket
Ja, jag skulle helst önska att övervikten och värken bara försvann över en natt, men det kommer inte att hända. Jag är 25 år nu, och har varit överviktig/fet en stor del av livet. Det kommer att ta tid att minska dessa kilon som är kvar och det får ta sin tid.
Huvudfokus nu känner jag är att jag faktiskt ska må bra!

Oavsett vilken metod man väljer till att gå ner i vikt så handlar det om att förbruka fler kcal än vad som tas in. Egentligen förhållandevis lätt matematik, men ACK så svårt det kan vara att hålla det.
Men att ge upp är inte min grej, så nu kör vi!

Utvärdering onsdag och torsdag

Både onsdag och torsdag har känts väldigt bra.
Det blev en löprunda (ca 5 km) samt en promenad (ca 30 min) under torsdagen, vilket känns i benen idag. Härligt!
Kosten har jag lyckats hålla mycket bra, och jag är nöjd. Jag tar med mig keso eller ett ägg (eller både och) till jobbet ibland för att ta som mellanmål. Fungerar utmärkt!

Utvärdering tisdag

Jaha, då var den här dagen också förbi! En oerhört jobbig jobb-dag. När jag kom hem drog jag direkt på mig träningskläder för en promenad på ca 50 min. Efter dusch avnjöts en god sallad med räkor och ägg. Kosten har fungerat fint idag, kaloriintaget hamnade ungefär på 1200 kcal. Jag är nöjd!

Utvärdering måndag

Idag har varit en bra start på den här veckan:
- Motion i form av en rask promenad på 55 min (6 km)
- Matintag på ca 1300 kcal
Jag har i omgångar använt mig av viktpejl för att räkna kalorier, registrera vikt och mått etc.
Det är ett tips!

Vägning vecka 11

Veckans vikt: 84,9 kg
BMI: 29,4

Startvikt: 96 kg
Start BMI: 33,2
Minus totalt: 11,1 kg
Kvar till mål: 19,9 kg
Kommentar:
Ja, inget förvånande. Det var en himla massa "svull" i helgen :) Nya tag nu!

Gör om, gör rätt bli fjärilslätt!

Då har jag återigen startat en ny blogg i syfte att motivera både mig själv och andra till en sundare tillvaro. Min gamla blogg kommer att finnas kvar, men fler inlägg kommer inte att göras där.
Varför ny blogg?
Jo, ibland behövs en nystart. Jag behöver en nystart nu, jag behöver det med en "ny" blogg.
Syftet med denna blogg?
Syftet blir att för min del skriva av mig om vad som händer i min tillvaro; hur jag går tillväga för att leva lite hälsosammare.
Häng på vet ja!

Välkommen till min nya blogg!

RSS 2.0